måndag 23 februari 2009

Det tredje språket



En bra sida om infomationsgrafik/Infographics
http://infographicsnews.blogspot.com/search/label/Bests%20of%202008


Begreppet det tredje språket har gjorts känt av uppslagsverksmannen Sven Lidman, berömd för sina lexivisuella framställningar/lexivisioner.
Lidman var också drivande i skapandet av Bild och Ord Akademin. Information om den akademin finns hä:

http://www.boa.se/

Så här formulerar sig Bild och Ord Akademin om det tredje språket:

Det tredje språket
Ord kan beskriva och berätta. De kan skapa debatt, väcka känslor eller helt enkelt lära ut något.
På samma sätt är det med bilder. Vissa bilder skapar engagemang och upprör våra sinnen. Andra är enbart dekorativa, medan en del är instruktiva och pedagogiska.
Formgivning kan vara estetisk, men också pedagogisk, eller i bästa fall en kombination.
Tredje språket handlar om vikten av samspel mellan olika uttrycksformer när det gäller att skapa information. Det handlar om hur vi kombinerar ord, bild och form, men också ljud, och rörlig bild.

Tredje språket hjälper oss att bättre använda alla våra sinnen för att kommunicera. Genom att olika uttrycksformer samverkar, för att budskapet ska bli så lätt som möjligt att ta till sig, är det tredje språket det mest effektiva sättet att skapa information.

Tredje språket är ett begrepp som skapats av Bild och Ord Akademins grundare, encyklopedisten och bildpedagogen Sven Lidman. En alternativ benämning, som också myntats av Sven Lidman, är lexivisuell framställning.

Vi möter idag det tredje språket överallt, i alla medier. Samspelet mellan ord och bild har under de senaste 40 åren genomgått en teknisk revolution. Offsettryck, datorisering och internet har förenklat möjligheterna att kommunicera med text och bild.
Det stora språnget i utvecklingen kom med datorn, som suddade ut gränserna mellan ordskaparna och bildskaparna och öppnade helt nya möjligheter att nyansera och variera det tredje språkets grafiska uttrycksformer och berättargrepp.
Trots det känns behovet av effektiv kommunikation om möjligt ännu större än för fyrtio år sedan. Informationsutbudet växer i rasande takt. Företagens verksamhet internationaliseras och förändringarna går allt snabbare. Alla måste hänga med och förstå vad som händer.
I denna komplexa värld behöver mycket förklaras och förenklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar